Wat een uitzicht - Reisverslag uit Levanto, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Wat een uitzicht - Reisverslag uit Levanto, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Wat een uitzicht

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Esther

06 Augustus 2019 | Italië, Levanto

Het voordeel van een hotel zonder ontbijt is dat je niet per se vroeg er uit moet. Je kunt gewoon lekker blijven liggen en een beetje uitslapen. Dat doen we dan ook. Om half negen gaat de wekker pas, we hebben besloten dat we vandaag naar La Spezia en Portonevere gaan. Na een verkwikkende douche rijden we eerst naar de Conad voor een ontbijt.

Daarna rijden we naar het station en nemen we de trein naar La Spezia. Het blijkt, de NS is zo slecht nog niet. De treinen in Italië rijden nooit op tijd en een duidelijke aankondiging van vertraging oid kennen ze niet. Ach we hebben vakantie en overstappen hoeven we niet dus het is prima. We wandelen La Spezia in, een heel ander dorpje dan wat we in de omgeving hebben gezien. Veel groter en vooral veel meer winkels. Arme Jeff, als ik de Tiger zie MOET ik even naar binnen.
We lopen de Swarovski winkel even in en voor ik het weet loop ik weer met een armbandje naar buiten. Jippie! Dan zoeken we de Intimissimi voor Jeff, kijken of er nog wat ondergoed in de uitverkoop is. Helaas, maar wel een waterdichte zwembroek. Hij staat mooi en daar de stof geen water op neemt, blijft de broek droog, wat handig is, als je net als gisteren even ergens een duik wilt nemen.
We lunchen in het stadje en lopen dan naar de haven. In de haven zien we duizend en één bootjes. We lopen de lange witte brug over en komen dan bij een exclusief restaurant met zwembad. Om te zwemmen betaal je 30 euro. Tsja, de bootjes die hier liggen zijn ook minimaal 3 keer de waarde van ons huis. We besluiten een drankje te doen.

Daarna lopen we terug naar de haven en nemen we de boot naar Portonevere, waar we zo'n 30 minuten op zitten. Prima, lekker windje. Daarna lopen we dit leuke dorpje in. Het is hier lekker rustig, maar ook super toeristisch. De zakken pasta zijn hier dubbel zo duur als in Levanto en het stikt hier van de souvenirs. We lopen nog maar net in het dorpje als we eindelijk de Ameretto die we mijn vader hadden beloofd tegen komen. De winkel is tot laat open en we besluiten later een fles te halen.

We lopen verder en komen dan langs het pestowinkeltje. We proeven en zijn verkocht. We nemen een potje mee. Als we verder lopen komen we aan het eind van het stukje land. Hier staat een oude kerk, hebben we mooi uitzicht en lopen we wat rond. Daarna besluiten we toch weer wat te drinken. Wellicht het beste plekje van het eiland. Het uitzicht bij Torre di Venere is echt meer dan de moeite waard, net als de smoothie en de vriendelijke bediening. Er zijn twee huismeeuwen, Steven en Stephanie, welke we pinda's kunnen voeren. Hoe leuk! We vragen de ober foto's van ons te maken en hij maakt eerst een selfie met hem erbij, daarna laat hij ons met onze armen een hartje maken. Toffe gast. (Schrik niet van de prijzen, als je er langs gaat, maar het is het echt wel waard).

Daarna slenteren we terug, kopen we het 2e kadootje van vandaag voor het thuisfront, dit keer voor Joke en besluiten we dat het hier zo toeristisch is dat we in Levanto gaan eten. We kopen de fles ameretto, met ook hier een goede pot pesto en gaan dan naar de bus. Bij de bus treffen we de meest onvriendelijke man ever! Pas als de bus er is zeggen dat je een ticket bij een winkeltje moet kopen, waardoor we nog dik 20 minuten moeten wachten en tegen iedereen loopt ie te blaffen. Ondertussen voelt hij zich een hele bink. (Smiley met groene bagger).

Drie kwartier later zijn we in La Spezia, de trein hebben we gemist omdat de bus veel te laat was. We doen hier dus even wat inkopen, bananen en een kadootje voor het thuisfront, voordat we de volgende trein pakken. Aangekomen in Levanto pakken we de auto richting het dorpje, tijd voor avondeten. We hebben honger en kiezen dus snel. De pizza is prima, net als de pasta. De vriendelijkheid daarentegen. Als ik wil afrekenen gaan ze met zn allen naar elkaar staan wijzen. Eerst even zelf nog wat drinken, dan nog wat borden ophalen en ja hoor eindelijk mag ik afrekenen. Natuurlijk lopen we nog even naar de ijssalon voor een lekker ijsje. Daarna rijden we naar huis.

Thuis is het douchen en een serie kijken. Jeff heeft al snel trek in een wijntje, tsja wijn hebben we wel, maar glazen. Om nu wijn uit een koffiemok te drinken...
Ach dit zijn de momenten dat mijn knutseldiploma op t hbo van pas komt, van een waterflesje kun je heel mooie wijnglazen knippen. Zo kan Jeff heerlijk genieten van zijn wijntje. Morgen gaan we wel heel vroeg op, we gaan de Cinque Terre vereren met een bezoekje.

Tags: Portonevere