Hittegolf jippieja jeej! - Reisverslag uit Locorotondo, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Hittegolf jippieja jeej! - Reisverslag uit Locorotondo, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Hittegolf jippieja jeej!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Esther

30 Juli 2020 | Italië, Locorotondo

Wakker worden in een Trullo is echt een feestje. Het is vrij donker en het heeft echt iets authentieks. Jeff had het hier vannacht zelfs koud gekregen, niet zo gek met de airco op 16 graden, en dus een extra deken voor ons gepakt (en airco hoger gezet).
Terwijl ik onder de douche spring zoekt Jeff uit waar we in Alberobello kunnen parkeren.

Gedoucht en aangekleed genieten we buiten van ons zelfgemaakte ontbijt. Nouja gemaakt, er was nog een pot Daniokwark uit Nederland mee, er lagen toastjes, we hadden kaas, melk en koffie. So far so good.

Het was nog geen eens 10 uur toen we onze auto parkeerden in Alberobello. Voor ons doen heel vroeg. Het was echt al bloed heet, maar druk totaal nog niet. We liepen al snel tussen de Trullo. Super schattig en leuk om te zien. Het barste er van de toeristische meuk, al snel kochten we een setje thee- en handdoeken voor in de keuken, niet veel later zagen we leuke souvenirs en ook pasta in de vorm van Trulli konden we niet laten liggen. We liepen wat rond, bezochten de Trulli kerk, kochten nog een kerstbal en genoten van uitzichten bovenuit de stad. Bij sommige winkeltjes werd je naar buiten gestuurd, trappetje op om daarvandaan over Alberobello heen uit te kijken. We maakten foto's van de trap met hartjes en vroegen onderweg aan een Italiaanse foto's van ons te maken. Ze bleek in Nederland te studeren en vrij goed Nederlands te spreken. We hebben even gezellig staan kletsen en haar nog wat leuke Nederlandse zinnetjes geleerd.

Vanuit daar liepen we verder. Eerst wat drinken, want echt het is vandaag bloed en bloed heet. We kozen beiden voor een cola zero en deelden een portie watermeloen. Altijd lekker en precies dat waar mn diabetes om vroeg. We wandelden daarna verder, kochten nog meer cadeautjes en genoten van het uitzicht op de stad. We wilden gaan lunchen, kozen een plekje, moesten onwijs lang wachten waardoor Jeff op internet ging kijken en recensies las, wegwezen hier, een ziekenhuisopname na dit restaurant is gegarandeerd.

Terwijl we naar de auto liepen, we hadden besloten bij de supermarkt lunch te halen, we moesten toch ontbijt halen, liepen we langs een winkeltje waar een wat oudere man mini Trulli aan het maken was. In zijn beste hands en voets legde hij uit dat dit niet uit China kwam. Dat hij alles zelf maakte. Hij was bezig met een Trulli die bijna af was, we besloten die te kopen. We filmden hoe hij de Trulli af maakte. Ik kreeg nog een mini vaasje en stoeltje mee. Reden genoeg om de beste man wat extra te geven.

Vanuit Alberobello reden we naar de supermarkt, waar we piadina, mozzarella, tomaten en tomatensaus kochten. Kon ik een mooie lunch maken in onze trullo. Ook ging er nog wat ijs, water, yoghurt, ontbijttoast en fruit mee. Genoeg voor de komende dagen zodat we niet meer terug hoeven. Nog een 10 minuten later stond ik in de keuken lunch klaar te maken. Jeff belde ondertussen met de verzekering ivm onze Bali-reis. Daarna genoten we van de lunch en een ijsje.

We kletsten nog wat met de Nederlandse buren, mochten hun wasmiddel gebruiken, draaiden dus een wasje hier in de wasmachine en sprongen daarna het zwembad in. Lekker! Ze hebben hier een zoutwaterzwembad wat het zwemmen extra fijn maakt. We hebben heerlijk rondgedobberd en genoten van het zonnetje. Tegen zes uur werd het opeens bewolkt en zijn we gaan douchen.

Iets na zeven uur reden we Locorotondo in. De auto geparkeerd en even door het stadje gewandeld. Een typisch Italiaans stadje, vol witte huisjes, groene luiken en bloemen. Oude mensen op balkonnetjes, alle Italianen in het park, druk kletsend en gezellig. Om 20.00 uur hadden we een reservering bij pizzaria Casa Pinto, waar we precies op tijd aankwamen. We zaten in een schattig straatje en bestelden een pizza. Deze pizzaria werd ons aangeraden door de eigenaar en ook op ciaotutti lazen we dat we hier echt moesten gaan eten. Wij vonden de pizza echter maar een krap zeventje waard. De sfeer in het straatje was gezellig, maar de service was om te huilen. Half uur wachten op de rekening en dan willen pinnen dus weer wachten tot er iemand zin had gemaakt om te komen afrekenen. Typische Italianen...

Terug bij onze Trullo hebben we met de buren nog een limoncello gedronken en buiten gekletst over het verschil tussen de randstad en Zwolle waar zij vandaan komen. Terwijl wij gezellig zaten te kletsen hoorden we een enorme klap. Buiten het hek staat een waarschuwingslamp (werkzaamheden aan de weg), waar een Italiaan (daar gaan we vanuit) met volle vaart tegenaan was gereden. De lamp inclusief enorm grote en zware batterij lag een meter of 2 verder en de Italiaan? Die was gewoon doorgereden. Idioten die Italianen...

Tags: Trulli, Trullo