Harry de Vries - Reisverslag uit Xiamen, China van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Harry de Vries - Reisverslag uit Xiamen, China van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Harry de Vries

Door: Esther

18 April 2019 | China, Xiamen

De eerste stappen voor onze vakantie naar Thailand hebben we in december al gezet. Voor een mooie prijs tikten we vliegtickets op de kop naar Bangkok, met welliswaar een tussenstop in Xiamen. We boekten bij Xiamen Airlines en al snel bleek dat de vlucht werd uitgevoerd door KLM. Vorig jaar hadden we een prima vlucht bij KLM dus dat kwam goed uit.
Vertrekken op donderdag, aankomen op vrijdag en dan tot en met zondags twee weken later blijven, we begonnen de reis te plannen. Eerst eens opzoeken wat we allemaal wilden zien: Kanchanaburi, Bangkok, Koh Samui, Chang Mai, Pai, Koh Kut, Koh Chang, het national park, ons lijstje was oneindig. Natuurlijk ging dit niet passen in de twee weken die wij maar hadden en dus moesten we gaan schrappen. Chang Mai en Pai was ver reizen, plus smog seizoen, dat streepten we als eerste weg. Koh Samui zou wellicht al slechter weer zijn. Vanuit Koh Chang naar Koh Kut, leuk maar nog een extra reisdag, een extra boot en extra kosten, nee liever een week relaxen. Wel naar het national park, nee toch maar niet, gehaast, stress en veel reizen. Iets langer blijven in Kanchanaburi, daar is zoveel te doen en zien in de omgeving. Zo stond na heel veel schuiven en advies vragen de reis in grote lijnen vast. We boekten het eerste hotel in Kanchanaburi, toen op Koh Chang, mooi dat stond vast. Er ging wat tijd overheen voordat we het hotel in Bangkok hadden uitgezocht. Pas twee weken geleden boekten we de overnachting voor de eerste nacht en afgelopen week pas de overnachting tussen Kanchanaburi en Koh Chang in.
Opeens was het hotel op Koh Chang een stuk goedkoper geworden, dus opnieuw boeken en annuleren. Mooi voordeeltje. Daarna zochten we een chauffeur voor de rit naar Kanchanaburi. We wilden een stop maken op de Maeklong markt en de Damnoen Saduak Floating Market, volgens de chauffeur konden we de Meaklong markt beter overslaan, veel toeristen en bijbehorende prijzen en hij wist een betere drijvende markt. Even overleggen en we besloten dat te boeken. Een privechauffeur incl stops voor een uurtje of acht kost minder dan een taxiritje vanuit huis naar Schiphol.

Grote delen staan inmiddels vast, voor onze trouwdag boekten we een dagje naar een olifantenpark en langzaam kreeg onze eigen reisgids vorm.
Onderaan maakten we de paklijst zodat we alles snel konden pakken en niets zouden vergeten. We vertrokken immers op donderdagavond en overdag moest er nog gewerkt worden.

Afgelopen weekend zijn we al begonnen met het pakken van onze koffers. Eerst het bureau leegruimen, zodat er voldoende ruimte was. Daarna alle kleding, die we mee wilden nemen op het bureau leggen. Boeken, zonnebrandcrème, powerbanks, naalden, sensoren, slippers, schoenen, alles wat we thuis niet meer nodig hadden lag klaar.
Maandag stopten we alles in zakjes, zodat we het in de koffer eenvoudig konden vinden. Korte broeken bij elkaar, net als jurkjes, t-shirts, sokken en zwemkleding. Gisterenavond verdween alles in de koffer en legden we de spullen die we nu nog nodig hadden op een aparte plek in de badkamer zodat we die donderdag snel nog konden inpakken.

De voorbije dagen ruimden we het huis op, werkten we de laatste strijk weg en wasten we een gele sjaal mee in de witte was. Top idee, nu is alles gebroken wit. Ook mooi toch :-)
Vanmorgen de vaatwasser aan, vanmiddag uitgeruimd, boterhammetjes smeren, eitje koken, de laaste dingetjes regelen, nog wat noodzakelijkheden en toen stond Gerard voor de deur.

Toet toet, uw chauffeur naar Schiphol is er. Koffers en tassen in de auto en nog geen drie kwartier later stonden we de koffers in te checken. Onderweg nog een mooi pushbericht, upgrade uw ticket voor slechts 499 euro naar businessclass. Grappenmakers, dat is meer dan wat het ticket heeft gekost. Met een gemiddelde van 18 kg de man hadden we het goed gedaan. Tijd om even een ijsje en een burgertje te eten bij de Mac, kletsen en de vakantie voor volgend jaar april door te nemen. Voor we het wisten was het alweer tijd om te gaan boarden.

We zitten met onze blonde haartjes tussen allemaal Chinezen, alles wordt ook in het Chinees omgeroepen en er zijn speciale Chineese maaltijden voor hen die dat willen. Tevens was er bij het inchecken iemand aanwezig die alles vertaalden voor hen die geen Nederlands of Engels spraken, geloof mij dat is zo'n 95% van de mensen in het vliegtuig. Dan meldt de piloot zich. Harry de Vries is onze captain. Kan het nog Hollandser? Vervolgens wordt dit door een Chinees vertaald, prachtig hoe Harry de Vries toen klonk :-) . We kregen al snel een flesje water en een handdoekje en voor we het wisten stond ook het avondeten voor ons neus. Prima kippetje met rijst en wat boontjes, nog wat sla, een kaasje en een cakeje. Daarna gingen alle raampjes op donkerblauw en konden we niet meer naar buiten kijken. In China is het op dat moment al 2 uur 's nachts. We gaan achterin het vliegtuig nog een drankje en wat chocolaatjes halen, kijken een filmpje en ik (Esther) schrijf alvast ons eerste vakantieverhaal van deze vakantie. Straks zullen we een poging doen om te gaan slapen, eerst is het nog even tijd om Mary Poppins te kijken.

Voor daarna, slaap lekker!

• 19 April 2019 - 12:23

Joke:

Net alles gelezen fijn dat jullie veilig en wel geland zijn ook al is het 4uurtjes later,en waar gaat. Jullie heen volgend jaar april

• 19 April 2019 - 12:31

Vervolg ieder geval voor nu een hele fijne vakantie liefst van mij

• 19 April 2019 - 14:26

Mama,schone Moeder :

Zo nu ik dit lees zitten jullie volgens papa bij de Mac in Thailand, alle restaurants al dicht.
    Jullie zijn wel echte Mac eters