Eten bij Emilia - Reisverslag uit Portonovo, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Eten bij Emilia - Reisverslag uit Portonovo, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Eten bij Emilia

Door: Esther

31 Mei 2019 | Italië, Portonovo

De reisdagen waren best lang, vakantie betekent ook niet haasten en dus ontbeten we pas om 9 uur. Francesco had weer aardig zijn best gedaan. Vers fruit, open gesneden meloen, yoghurtjes, gewone yoghurt, granen, verschillende soorten brood, huisgemaakte jam, taart, koffie en eieren, meer dan genoeg keuze dus. Na het uitgebreide ontbijt stappen we in de auto voor een tourtje langs de wijnboeren hier in de omgeving.

Allereerst genieten we van het prachtig heuvelachtig landschap. Dit hebben we thuis niet en het voelt echt als vakantie. Onderweg maken we even een stop om een aantal foto's te maken, zodat we thuis nog even kunnen terugkijken en op Instagram wat beelden kunnen delen. Al snel komen we bij de eerste wijnboer aan. Bij Vicari proeven we verschillende wijntjes, natuurlijk onze favoriet de Verdicchio, maar ook een kersenwijn en een aantal rode. Jan en Sonja nemen wat flessen rood mee en wij gaan voor wit. Vervolgens rijden we verder. De volgende (fattoria San Lorenzo) blijkt "gesloten". Ze zijn de flessen aan het bottelen en hebben daardoor geen tijd om de wijnen te laten proeven. Wel kunnen we kijken naar het bottleproces en besluiten we van de goedkoopste wijn er 1 mee te nemen. Zo hebben we toch iets.

We rijden verder en komen op een prachtige locatie; Ristorante Erard. We blijken nog een flinke trap op te moeten naar het wijnhuis waar we eigenlijk naar op zoek waren. Eenmaal boven is het al iets voor half 1 en zijn ze iets eerder gesloten voor de lunch. Kunnen we weer helemaal terug naar beneden. We gaan naar een dorpje, zoeken naar een plekje voor een drankje. Daarna zoeken we iets om te eten, helaas is alles al gesloten. We lopen nog wat rond, doen nog een drankje en geven de optie om hier iets te eten op.

We besluiten naar het hotel van de broer van Fransesco te rijden, vandaag is daar het dakterras voor het eerst geopend. Helaas kunnen we hier ook niets eten. We zoeken verder, ook nu hebben we pech. Het lijkt wel uitgestorven. Het seizoen begint ook pas 1 juni. Wat een pech. Dan maar naar Ancona rijden, dat is een stuk groter, daar moet toch wel iets te eten zijn? We vinden gebakjes, ach rond 5 uur is dat een prima "lunch". We lopen nog even rond, kopen pantys bij mijn favoriete pantywinkeltje en lopen dan naar de haven. Even bootjes kijken en dan terug naar de auto. We gaan vast naar Portonovo, aan het strand genieten we van een wijntje, chippie en olijven en heerlijke warme zonnestralen.

Rond acht uur verhuizen we naar Emilia, vorig jaar hadden we hier heel lekker gegeten, vooral de zeeduivel en dus hadden we lang van te voren al een tafeltje gereserveerd. We begonnen met wat pasta's, waarvan de raviolli echt de topper was, caprese salade, meloen en hammetjes. We genoten echt. Daarna aten Jan en Sonja een mixed fish met garnalen, zeeduivel en 2 andere soorten vis, wij kozen voor de zeeduivel. Wat huisgemaakte chips erbij en we konden smullen. Jan wilde daarna nog mosselen, Sonja nog wat Chips en wij namen nog wat Ravilolli. Daarna nog een toetje en we konden rollend naar huis. Haha!

We reserveerden nog snel een nieuw tafeltje voor zondag, alvorens we via alle heuveltjes en binnenweggetjes in een uurtje terug reden. Jeffrey had namelijk geen zin in de snelweg. Fijn he zo'n man! ;-)

• 01 Juni 2019 - 17:11

Joke Van Doorn:

Jammer dat er zoveel gesloten was, maar dan weer wel met z,n viertjes heerlijk gegeten bij Emilio, zo en dat morgen, zondag, dan nog eens dunnetjes overdoen, geniet er maar van. Jammer dat waar die die vele trappen op moest lopen dat de wijnproeverij daar ook dicht was. Nu , weer op naar morgen maar eerst nog even genieten denk ik van de warme avonduurtjes, en wie weet nog even zwemmen in het zwembad bij Francesco? Fijne avond.