Easyrider - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Easyrider - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Easyrider

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Esther

05 Augustus 2016 | Vietnam, Hué

Vanmorgen stond de wekker al om kwart voor 7. Gelukkig was ik al eerder wakker met een hypo. Jeffrey sliep namelijk dwars door zijn wekker heen en daar ik op hem vertrouw...

We zijn snel opgestaan om ons aan te kleden, de laatste spullen in de bagage te proppen en te gaan ontbijten. Om 8 uur werden we namelijk opgehaald door easyrider Crazy Guy. Vandaag gingen we achterop de motor naar Hue.
We reden in de richting van Da Nang waar we na 20 minuten al stopten voor een stop bij de Marble Mountains. De easyriders gingen samen een drankje doen en wij kochten ticketjes voor de entree en de lift. No way dat we de trappen in deze hitte zelf op gingen lopen. Met de lift waren we zo boven en konden we direct genieten van het uitzicht. Wat heeft Da Nang een mooi strand! Boffen ze ook nog eens dat er weinig westerlingen rondliepen op het strand. We hadden daar maar wat graag even gaan liggen. We klommen verder omhoog en kwamen in een grot die steeds smaller werd. Deze ging ook nog eens omhoog. Met een tas pasten we er nauwelijks doorheen en het was echt zoeken naar grip. De zon scheen fel op ons hoofd en terug was ook geen optie. Uiteindelijk was het ons gelukt boven te komen en het uitzicht was echt geweldig! We genoten even en begonnen daarna aan de afdaling. Eenmaal beneden bleken we aan de verkeerde kant terecht te zijn gekomen en moesten we helemaal omlopen naar onze easyriders.

Na een fles water en even bijkomen reden we verder richting Hue. We maakten verschillende stops onderweg om foto's te nemen. Bij vissersbootjes op zee, in de bergen om van het uitzicht foto's te maken, van een mooi uitzicht op een geheel verlaten strand om uiteindelijk bij de Elephant waterfalls te stoppen om te zwemmen. Even bijkomen, afkoelen en uitrusten. Hier zijn we ongeveer een uurtje gebleven voordat we weer verder reden. De volgende stop was voor de lunch. Lokaal eten, dat smaakte weer als vanouds voortreffelijk. De easyrider zei ook dat Hoi An geen echt lokaal voedsel meer kent.

Onderweg vertelde Crazy Guy dat de mensen in Vietnam echt een laag salaris hebben. Dat je pas mag samenwonen als je getrouwd bent en dat je salaris dan ook omhoog gaat. Mannen geven hun geld uit aan drank, gokken en vrouwen. Is een man getrouwd dan beheert zij het geld en dus is het salaris ook veel hoger. Als voorbeeld noemde hij dat zijn bijrijder getrouwd is en 25 dollar per dag krijgt. Is hij ongetrouwd dan krijgt hij zijn eten en drinken, benzine vergoed en een bijdrage voor de motor van ongeveer 3 dollar. Een oneerlijk systeem als je het mij vraagt.

De laatste stop voordat we in Hue aankwamen was bij een klein plaatsje waar de mensen op hele kleine bootjes wonen. Deze mensen leven van de visvangts en stonden vandaag palen te snijden van hout voor hun visnetten.

Vanuit hier reden we door naar het hotel. Onderweg in de bergen kwamen we koeien en geiten tegen op de weg. Genoten we van het uitzicht, de prachtige bergen en de heerlijke zon. We besloten dan ook om ons schema om te gooien en we gaan nog 3 dagen met de easyriders op stap. Bij ons hotel namen we afscheid van Crazy Guy. Hij gaat de komende dagen niet mee want zijn Tijger wilt dat hij thuis slaapt. Jeffreys easyrider (Hung) is er morgen met een andere rijder wel weer.

Het hotelletje is klein, de kamer nog kleiner en t bed... Jeffrey slaapt in de badkamer. :-) Overigens is de wc en douche naast elkaar zonder gordijntje oid. Ik vrees voor een waterballet straks. Jeff heeft al bonje met de eigenaresse. Hij mag zn schoenen niet aanhouden en toen Jeff één stap met zn schoenen nog aan binnen zette werd dat mens toch gek! Schreeuwen en krijsen in het Vietnamees tegen hem, niet normaal. Jeff heeft haar maar meteen een paar Nederlandse scheldwoorden geleerd! ;-)

Vanuit het hotel hebben we een taxi naar de Citadel genomen. Deze even bekeken, toen het precies begon te regenen. Vanuit daar naar het park gelopen en daar even gezeten om vervolgens in een steegje te komen waar ze nog nooit westerse mensen hadden gezien. Ik werd mij daar toch aangekeken. Daar ergens op inimini krukjes gegeten. Voor nog geen euro per persoon heerlijk gegeten. Na het eten nog een halve kilo mangosteen gekocht en deze lopend richting het hotel opgegeten. Daar ook meteen een kadootje voor pappa gekocht. Uiteindelijk nog de juiste bank gevonden om te pinnen en een supermarkt om wat lekkers te halen voor op de kamer.

We hebben nog even rondgekeken in de buurt van ons hotel, een ijsje gegeten en zitten nu met Sprite, Cola light, Kitkat en Gouda Kaas op ons bed. Tsja we blijven Hollanders he. En is weer eens wat anders dan La Vache qui rit waar je hier mee dood gegooid wordt. Zo nog even douchen en dan vandaag vroeg te bed. We hebben namelijk ons reisschema omgegooid en worden morgenochtend al om half 8 opgehaald door Hung, de easyrider van Jeffrey van vandaag. We gaan een driedaagse tocht op de motor doen. Het echte Vietnam ontdekken.
Geen idee dus of we de komende dagen internet hebben. Zoniet, dan plaatsen we de verslagen van de dag als we in ons super luxe hotel in Hanoi zitten. (Ja een keertje luxe hadden we wel verdiend dachten we zo.)

Slaap lekker!

• 05 Augustus 2016 - 17:34

Jeanet Derksen:

Leuke dag hebben jullie gehad
    Ik hoop dat deze 3 dagen voor mij snel om zijn, je weet Essie ik zie gewoon spoken . Motor, criminaliteit in een klein steegje. Kortom ik vind het allemaal wel eng. Dus Jeff let goed op
    M'n meissie ,want scheldwoorden hoef ik niet meer te leren

• 05 Augustus 2016 - 18:15

Elly Derksen:

Klinkt allemaal heerlijk en als ik het verslag lees lijkt het er wel een van een hele week ipv een dag

• 05 Augustus 2016 - 18:41

Sandra Van Oosten:

Genieten zeg als ik het zo lees!! Gaaf hoor...Vietnam op de motor ontdekken! Heerlijk in de buitenlucht en niet opgepropt in een busje hihi! Zie jullie volgende reisverslag weer tegemoet!

• 05 Augustus 2016 - 20:42

Jeanet Derksen:

Ik zag dat een aantal regels niet geplaatst waren,waarschijnlijk te veel leestekens.
    Genieten jullie vooral van al het moois en van elkaar. En ik ongeruste moeder trek je er maar niets van aan
    Geniet geniet geniet

• 05 Augustus 2016 - 20:52

Gerard Derksen:

Hallo, terwijl jullie slapen schrijf ik even een berichtje. Enerverende dag zo te lezen. Het lijkt wel of 'het uitzicht' echt bestaat. Jullie hebben er zo vaak van genoten.

• 05 Augustus 2016 - 20:57

Gerard Derksen:

Bij mij ook al niet alles geplaatst. Na de lachebekjes is de tekst verdwenen. Inclusief het lachebekje. Dus hier de rest. Het is dus een enerverende dag geweest. De volgende keer wel brood meenemen, kun je Kleinduimpje spelen. Haha. Slaap lekker en morgen vroeg weer op voor meer leuke dingen. Tot lezens.

• 05 Augustus 2016 - 21:56

Joke Van Doorn:

Wat is het weer leuk geschreven en jullie hebben echt veel gezien vandaag, leuk hoor dat jullie nog iets meer gaan easy riden xx van ons