Venetië wat ben je warm - Reisverslag uit Venetië, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Venetië wat ben je warm - Reisverslag uit Venetië, Italië van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Venetië wat ben je warm

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Esther

27 Juli 2018 | Italië, Venetië

Al vroeg ging de wekker, we hadden om 7.30 uur aan het ontbijt afgesproken om daarna in iets meer dan een uurtje naar Venetië te rijden. Het ontbijt is hier ook prima. Veel zoetigheden en warme vettige gerechten en brood. Daarnaast nectarines, peren en druiven. Natuurlijk koffie in alle maten en thee. Even na 8 uur rijden we naar Venetië. Om half 10 hebben we de auto geparkeerd in Garage San Marco. We liepen vanuit hier ongeveer meteen Venetië in. Eerst nog even naar het toilet. 1.50 voor een bezoekje aan het toilet, belachelijk. Zeker als ik mij bedenk dat ik al snel een keer of 8 per dag ga...

We wandelen Venetië in, het is al bloedheet. Het is ongeveer een half uurtje lopen naar het beginpunt van de wandeltocht die we gaan doen. We zijn een half uurtje te vroeg en besluiten een drankje te doen op een terrasje. Een drankje kost meteen 5 euro, gelukkig mogen we daarvoor wel gratis naar het toilet! Jeej! In een groep van 40 personen lopen we daarna door Venetië. We leren hoe Venetië gebouwd is, hoe oud de stad is, hoe de Venetianen hun geld verdienden en hoe er onder de stad plek is voor water, zoet water, wat wordt opgevangen door regenwater via speciale stenen op te vangen. We zien het oude, prachtige ziekenhuis, leren waar campo voor staat en komen op plekjes waar we anders nooit zouden zijn gekomen.
We eindigen de tocht op een pleintje waar ons wordt aangeraden om te lunchen. Gelukkig zijn we iets eerder (45 min) klaar dan gepland en dat vinden we helemaal niet erg.

Na de lunch, die afgesloten wordt met een limoncello van t huis wandelen we rustig door de straatjes van Venetië. We komen bij een winkeltje waar Muranoglas verkocht wordt, we zien een prachtige vaas staan. Loodzwaar en niet goedkoop. We twijfelen. Ben en Joke bieden aan de helft te betalen als dank dat we hen hebben meegenomen naar Italië. We twijfelen nog even verder en besluiten m dan te kopen. We kunnen m achterlaten in de winkel om aan het eind van de dag de vaas op te halen. Dan hoeven we niet de hele tijd rond te zeulen met deze zware vaas.

We lopen verder, richting de Rialto brug. We maken foto's en wandelen er overheen. Kopen een drankje en wat fruit en kijken wat rond. Langzaam slenteren we verder totdat we in een veel rustiger gedeelte een Gondola zien staan. We besluiten hier te gaan gondelen. Lekker rustig, zodat we volop kunnen genieten. Het is eigenlijk maar kort, een rondje van 25 minuten, maar heej we genieten, hebben vakantie en zo nu en dan de toerist uithangen moet ook kunnen.

Na het gondelvaren lopen we terug naar de Rialtobrug en zoeken we de boekhandel met Gondels op. Deze boekhandel stroomt met enige regelmaat over waardoor de boekhandels in gondels zijn gelegd. Als de boekhandel onderloopt gaan de gondels drijven, zo blijven de boeken droog en verkoopbaar. Een slim idee en het ziet er ook nog eens fantastisch uit. Ben blijkt last te hebben van zijn rug. Tijd voor een terrasje. Wat een toeval. Ben komt aan het tafeltje te zitten met foto's van singles van The Beatles. Hij is een groot liefhebber, draagt vandaag ook nog eens zijn Beatlesshirt. Dit levert natuurlijk mooie plaatjes op.

We zijn moe, het was een lange dag. We besluiten de vaas op te halen en terug naar de parkeerplaats te lopen. Joke koopt onderweg nog een flesje Limoncello en dan lopen we echt Venetië uit. Jeff rijdt terug, ik slaap wat in de auto en Ben en Joke rusten ook. Ben gaat thuis meteen naar bed. Teveel last van zijn rug. Wij gaan met zn drieën eten. Een snelle pizza in een pizzavreetschuur. Daarna keren wij terug naar de B&B. Morgen gaan we naar Bologna. De laatste echte dag van de vakantie.

• 28 Juli 2018 - 14:25

Jet:

Van slenteren word je rug niet vrolijk Ben, of te veel geklust

• 29 Juli 2018 - 13:04

Oma:

ik geniet van jullie reisverslag