Noch een varken, noch een geit. Een Binkie misschi - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Noch een varken, noch een geit. Een Binkie misschi - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Noch een varken, noch een geit. Een Binkie misschi

29 Juli 2023 | Noorwegen, Hamar

Alleen de tussengordijnen hadden we gesloten, de gordijnen voor het raam lekker open gelaten, zodat we vanuit ons bed naar buiten konden kijken. Om zes uur waren we wakker, behalve de zon die we op het water zagen schijnen, was er nog niet veel te zien en dus besloten we om ons nog mooi een uurtje om te draaien. Om kwart over zeven stonden we toch echt op. De zon was helaas achter de wolken verdwenen. Jeff sprong onder de douche en ik begon alvast met inpakken en de spullen uit de minibar te halen. De champagne was nog lang niet op en nemen we mooi mee. Nadat ook ik gedoucht was en we al onze spullen hadden ingepakt gingen we naar dek 15.

Bij de upgrade van onze kamer, hoorde ook een upgrade van de ontbijtzaal. Er kan hier midden op het schip ontbijten worden genuttigd, voor de 4 sterrenkamers is er ontbijt aan de achterkant van het schip en voor de 5 sterrenkamers is er ontbijt aan de voorkant van het schip. Wij zaten op de 15e verdieping vooraan en terwijl wij genoten van een prima ontbijtje zagen we de eerste Fjorden aan ons voorbij trekken en zagen we Oslo voor ons opdoemen. De wolken waren inmiddels weer verdwenen en de zon straalde flink. Iets voor 10 uur verlieten we onze suite en liepen we richting onze auto.

Natuurlijk hadden deze blondies niet gekeken waar op het schip wij onze auto hadden geparkeerd en zo hebben wij 4 verschillende plekken bekeken alvorens ik de vloer herkende van het dek waar onze auto stond. Volgende keer toch beter opletten. Om 10.17 uur reden we het schip af en reden we richting Hamar. Waar het eerst nog even bewolkt was, trok ook hier de lucht langzaam open. Onze eerste stop was het Vikingskipet (IJsbaan) in Hamar. Hoe kan dat ook anders. We liepen er een rondje omheen en hadden net het nationale team gemist. Dat was jammer. Zij hadden tot 11 uur die ochtend getraind. Voor ons was het dan niet de moeite waard om 15 euro entree te betalen voor een lege ijsbaan. We besloten terug te gaan naar de auto en naar het centrum te rijden.

Het centrum van Hamar is in feite maar 1 straat en stelt niet heel veel voor. We hebben een drankje gedronken op een terrasje, waar we vervolgens 16 euro mochten afrekenen voor een biertje en een Pepsi Max. We mogen in Nederland dan toch wel minder klagen. Bij de plaatstelijke supermarkt schaften we een lunch aan. We stapten in de auto en reden naar Domkirkeodden.

Hier wilden we de kerk bekijken. Althans kerk, de ruine, resten die daarvan zijn overgebleven en zijn overkoepeld door een glazen gebouw. Helaas voor ons was er net een bruiloft aan de gang. We besloten daarom een rondje over het terrein te lopen. Het is hier prachtig. De kerk, of meer dat wat ervan over is, ligt aan het Mjøsemeer. Overal waar je kijkt zie je water. Prachtige mooie uitzichten. Vanuit hier stapten we weer in de auto, om te gaan zoeken naar een picknickplek. Jeff koos voor de route optie "kronkelweggetjes" en dus kwamen er al snel Italië taferelen naar boven geborreld. Achteruit, omkeren en een normale route rijden dus.

We reden naar Mjøsparken waar we na even zoeken de auto konden parkeren. Wat een prachtig aangelegd park zeg. Waar wij aan het begin kozen om aan het water in het gras te gaan zitten, bleken verderop overal bankjes en tafeltjes en stoeltjes te staan waar je kon picknicken. Alles super schoon en netjes en overal over het terrein toiletgebouwen. Aan het water aangelegde strandjes, attracties geplaats in het water, speeltoestellen, barbecues waar je gebruik van kunt maken en daarbij speciale afvalbakken. Het is een nationale feestdag vandaag, plus een zaterdag, plus prachtig mooi weer, dus je kunt je wel bedenken dat er hier een gezellige drukte was. Tegen 16.00 uur liepen we weer naar de auto om naar Lillehammer te rijden. De komende twee nachten verblijven we daar in Birkebeineren Hotel & Apartments.

Eenmaal in het hotel hebben we de spullen op de kamer gegooid en zijn we daarna in het zonnetje op het terras gaan zitten. Drankje erbij, boekje en niet veel later een lading restaurant reserveringen erbij.

In Lillehammer besloten te gaan eten bij Egon. Van buiten ziet het er niet uit, maar als je door het restaurant heen loopt naar het terras kom je naast een geweldige waterval te zitten. Bestellen doe je hier helaas via een qr-code of zelf aan de bar. We gingen voor een hamburger en een pizza. De hamburger en truffelfrietjes waren erg lekker. De pizza helaas iets te lang gebakken. De panna cotta met frambozencoulis was, ondanks zijn kleine formaatje en flinke prijs, subliem. Zeer lekker, zo hebben we ze weinig geproefd in restaurants.

Na het eten reden we even naar Maihaugen, waar we heerlijk hebben rondgewandeld in het openluchtmuseum. We kwamen super grappige hartjesballonnen tegen en Jeff bleek een kei in het verzinnen van raadsels.

Inmiddels waren we beiden best moe en dus besloten we terug te rijden naar het hotel. Hier hebben we nog wat op het bed liggen lezen en surfen op het wereld wijde web.

Benieuwd naar de foto's? Die vind je hier: https://journi-alternate.app.link/XvS30fhrOBb

• 30 Juli 2023 - 13:49

Joke Van Doorn:

Wat een leuk reisverslag weer, en 15 hoog op het schip, zo groot het dan is, en dat moet toch prachtig zijn als je dan ineens de Fjorden ziet opduiken, zo mooi lijkt mij dat. Auto weer terug zoeken, dat beschrijft wel hoe groot alles is op zo een schip.Het is ook mooi hoe schoon je de natuur daar beschrijft, alles zo in dat park, en wel jammer dat jullie net het schaatsteam miste bij de ijsbaan.