Ontzettend balen en dan met je billen knijpen.. - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Ontzettend balen en dan met je billen knijpen.. - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Ontzettend balen en dan met je billen knijpen..

05 Augustus 2023 | Noorwegen, Geiranger

Het is tijd om Trondheim te verlaten. Na een ontbijtje in het gezellige wijkje Bakklandet gooien we al onze spullen in de auto en nemen we afscheid van Bjorn, onze airbnbhost. We hopen richting het mooie weer te reizen, want hier is het wederom bewolkt en miezert het.

We kiezen voor de lange route, omdat we dan een andere weg rijden dan we deden vanuit Lom richting Trondheim. Halverwege besluiten we de route nog langer te maken, zodat we de Atlanterhavsveien kunnen rijden. Een iconische weg die behoort tot één van de mooiste wegen ter wereld. Onderweg komen we eerst langs wat mooie baaitjes. We stappen zelfs een keer uit om richting de zee te wandelen en klauteren. Aangekomen bij de Atlanterhavsveien, zijn we niet geheel onder de indruk. Het is mooi en leuk om te zien, maar om dit nou één van de mooiste wegen te noemen... we hebben al veel mooier gezien de afgelopen week.

Natuurlijk stappen we wel uit om foto's te maken. Vervolgens rijden we verder. Waar we eigenlijk de laatste Ferry van de dag, we hebben er al 2 gehad, wilden pakken, geeft de navigatie opeens aan dat we daar een vertraging hebben van meer dan een uur. Een andere route is opeens 51 minuten sneller. Wel betekent dit dat we nu pas tegen 21 uur bij het Eidvatsnet meer zouden zijn. Het moet maar. We balen best wel, gelukkig blijkt dit al snel een zeer mooie weg. We stoppen bij een "beekje", wat eigenlijk een enorme waterval blijkt te zijn. We klauteren hier over rotsen om grappige foto's te maken en rijden dan weer verder.... al snel komen we erachter dat we richting de Trollstigen rijden.

De Trollstigen is echt bekend en zelfs in miezerig weer een prachtige weg. We stoppen een paar keer. Maken foto's en rijden met samengeknepen billen omhoog. Als we eenmaal boven zijn lijkt het enorm mistig. In eerste instantie best wel jammer. Toch besluiten we de wandeling naar het uitzichtpunt te maken. We zijn niet teleurgesteld. De mist is weggetrokken en het uitzicht is werkelijk waar spectaculair, zelfs in dit grauwe weer. Het is jammer dat we hier niet meer uren kunnen ronddwalen. De weg heet trouwens de Trollstigen omdat de rotsen om de weg heen zouden lijken op trollen. Ik heb mijn best gedaan, maar er geen trol in herkend.

Omdat het inmiddels al best laat is, breek ik in de auto vast het stokbrood aan, we hebben nog lekkere kruidenboter en zo is in iedergeval de ergste honger gestild. Om naar het Eidvatsnet meer te kunnen, dienen we nogmaals met een ferry over te varen. We hebben geluk, de ferry vaart 3 minuten nadat we zijn aangekomen over. Meteen zien we ook waarom de andere route opeens zoveel langer werd. Vele auto's die de ferry oprijden staan opeens stil. Google maps denkt dat er file is en huppa er wordt een uur op de reistijd gegooid. Eenmaal overgevaren hoeven we nog maar een kwartiertje te rijden, in plaats van de 1.5 uur die aan de andere kant gezegd werd. De overvaart was ook maar 20 minuten dus heel betrouwbaar zijn de voorspellingen niet.

Rondom het Eisdal zijn alle vrije kampeerplekken al vol. We rijden verder en verder en verder. Nergens plek. Ook niet langs de Geiranger, althans niet voor een tentje. We besluiten om dan maar op een camping ta gaan staan. De camping is zogezegd vol en de receptie al dicht. Toch is er nog meer dan genoeg plek en op advies van anderen zetten we onze tent gewoon op. Morgen kunnen we gewoon melden dat we er zijn gaan staan en de 400 nok voldoen. We kiezen hiervoor. Het duurt ongeveer 20 minuten en wat gemorrel naar elkaar voordat de tent staat. We zijn moe, het is koud en het begint te miezeren. Dan zit ook het opzetten niet mee en begint de nacht te vallen. Gelukkig kunnen we tegen 22.30 uur onze tanden gaan poetsen en naar het toilet. De wifi is hier meer dan prima en we kijken in het tentje op de laptop nog een aflevering van de Lincoln Lawyer. De eerste keer, buiten het baanwielrennen, dat we de laptop aanzetten. De aflevering is afgelopen rond 23.50 uur en met het geluid van geruststellende regendruppels op de tent en een waterval vallen we al snel in diepe slaap.

De foto's bekijk je weer hier: https://journi-alternate.app.link/XvS30fhrOBb

• 06 Augustus 2023 - 20:59

Bennie Doorn:

Weer een leuk verhaal. Zo beleef jullie iedere keer weer wat nieuws. Een weg die niet mooi is en een rots waar je geen trol in ziet en dan een camping die vol is en maar wachten in een rij met auto's. Maar verder hebben jullie het daar met ze tweeën wel naar je zin. En de foto's zijn weer heel mooi echt wel een mooi land dat Noorwegen. Alleen het weer nog. Hier is het ook slecht weer. We hopen voor jullie dat het snel wat beter wordt. [e-1f44b][e-1f44b]