Daar is de zon - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Daar is de zon - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Daar is de zon

11 Augustus 2023 | Noorwegen, Gudvangen

Het was een heel kort nachtje. We hebben de wekker vroeg gezet, daarnaast was het bed zelfs voor mij erg kort, laat staan voor Jeff die toch 20cm langer is. Mocht je 2 meter zijn, dan ben je bijna genoodzaakt een gat in t raam te maken :wink:. Haha

We bakken broodjes af, snijden aardbeitjes, zetten koffie en thee en ruimen snel onze spullen op. Zo kunnen we in de jacuzzi ontbijten en nog 2 uurtjes genieten voordat we het plekje moeten verlaten. We hebben ontzettend veel geluk, de zon laat zich zelfs zo nu en dan zien. We genieten echt. Om 10.30 uur moeten we er toch uit. Nog even snel afspoelen en dan aankleden. We halen de koelkast leeg en vullen de auto. Tijd om te vertrekken.

Na elf minuten rijden gaan we alweer de ferry op, het is dit keer een korte overtocht. Best prima. Daarna rijden we verder. We zien zo nu en dan mooie landschappen, mogen af en toe flink dalen en voor we t weten komen we in een takke lange tunnel terecht. 25 lange kilometers, ik zit met geknepen billen, heb het echt niet op tunnels waarvan ik de uitgang niet kan zien. Gelukkig heb ik nog wat spelletjes op mijn mobiel staan en is er nog een blog te schrijven. Als je je bedenkt dat je met ongeveer 60km per uur door die tunnel gaat, dan weet je dat het best een lange zit is.

Eenmaal uit de tunnel rijden we eerst naar Stegastein, een enorm uitkijkpunt boven de fjorden. Onze pech, net een paar bussen Aziaten losgelaten, het krijgen van een echt mooie foto lukt niet heel goed. We klimmen daarom maar een berg op, vanaf hier hebben we vrij uitzicht. De omgeving is groen, de lucht strak blauw, het mag een wonder heten :wink: en Jeff zijn t-shirt knaloranje. Dat levert wel mooie plaatjes op. Het toilet is hier overigens ook een belevenis, vanuit hier heb je echt prachtig uitzicht op de fjorden. Piesen met een view, wie wil dat nou niet?

Vanuit hier rijden we de berg weer af, inmiddels is het drukker geworden en er passen hier echt geen auto's langs elkaar. Dat is dus regelmatig stilstaan in kleine hoekjes, iets terug rijden, een ander laten passeren in een bocht, of andere capriolen. Ik ben blij dat Jeffrey rijdt. Eenmaal beneden mogen we weer een tunnel in, deze is gelukkig maar 12km lang. Je zou m maar gemaakt hebben, die tunnels hier zijn al oud en allemaal met de hand, ja je leest t goed, met de hand gegraven. Om 14 uur komen we aan op Vang camping waar we een 6-persoonshut hebben gehuurd. We zijn voor zo groot gegaan omdat je dan wel een wc en douche in je hut hebt. Schoonmaak blijkt 500 nok te kosten, maar mag je ook zelf doen. Nou dat is snel verdiend. Het hutje is redelijk prima. 2 kamertjes met een stapelbed, waarvan het onderste bed 130cm breed is. Met 6 personen wellicht wat krap, voor ons te doen. Lekker knus tegen elkaar aanliggen.

Het is prachtig mooi weer, dus gooien we de spullen in het huisje, ruimen enkel de koelbox uit en wandelen dan richting de vikkingen. Een wandeling langs de weg van iets meer dan een kilometer. Helaas kan je hier alleen binnen zitten, dat gaan we vandaag niet doen. We lopen iets verder en treffen allemaal picknicktafels aan, rondom 2 restaurants. We gaan hier lekker in de zon zitten. In het ene restaurant halen we de drankjes, want daar schenken ze pepsi max, in het andere halen we een pizza. De pizza smaakt, het zonnetje schijnt en we genieten. We kletsen wat met andere Nederlanders en we reserveren bij het seafoodrestaurant voor de avond. Als de zon uiteindelijk wegzakt achter de bergen, wandelen we terug.

In het huisje pakken we de spullen uit, maken we ons bed op en trekken we warmere kleren aan. Daarna rijden we terug met de auto om te eten bij t seafoodrestaurant. Redelijk prima eten, heel mooi uitzicht, kneiter warm, want het is een soort kas met 10.000 heaters en we zien in het fjord een zeehondje zwemmen! Wat ontzettend leuk!

Terug in t huisje blijkt de wifi ons huisje niet te bereiken, dat wordt Evita een andere keer afkijken. Voor nu scrollen we wat op onze mobieltjes en gaan dan slapen.

Voor de foto's kijk je weer op onze Journi: https://journi-alternate.app.link/XvS30fhrOBb

• 16 Augustus 2023 - 20:35

Joke Van Doorn:

Weer een leuk verslag, ja, zo een lange tunnel lijkt mij ook angstig, maar dan te lezen het zeehondje in het fjord, dat maakt het weer de moeite waard, die 2 tunnels.