Ik heb een tip voor je - Reisverslag uit Phúc Trì, Vietnam van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu Ik heb een tip voor je - Reisverslag uit Phúc Trì, Vietnam van Jeffrey en Esther - WaarBenJij.nu

Ik heb een tip voor je

12 Augustus 2016 | Vietnam, Phúc Trì

Scrambled eggs met stokbrood stond vandaag op het menu voor het ontbijt. Je merkt hier, in de regio van Ha Noi, de Franse invloeden nog heel duidelijk. Ook de locals eten vaak baguette bij het ontbijt.
Na het ontbijt zijn we gaan douchen, helaas het putje werkte niet zo goed en binnen 5 minuten hadden we een privézwembad in onze douche. Is weer eens wat anders toch? ;-) Na het zwembadderen zijn we op de scooter, Jeffrey reed, vertrokken richting de boottocht van Tam Coc.

De boottocht was prachtig. Een vrouwtje roeide ons met haar voeten door prachtige gebergtes. Het was hier heel stil, nog nauwelijks toeristen en we genoten van de prachtige uitzichten. Natuurlijk was het weer eens tijd voor selfies, heeft mijn vader nog wat te knutselen thuis ;-)
Aan het einde van de tocht begon de vrouw te bedelen om een tip. Jeffrey had een goede tip voor haar, stoppen met zeuren. We gaven haar uiteindelijk wel een tip maar daarmee was ze niet tevreden. Onze Vlaamse medebewoners van de homestay hadden exact dezelfde ervaring. Ligt dus gelukkig niet aan ons.

Vanuit hier zijn we naar een tempel in een parkje gereden. In het parkje troffen we veel aan, een oud reuzenrad, een achtbaantje en een kopjesattractie, maar een tempel hebben we niet gezien. Wel mocht ik van Jeff hier ook op de scooter rijden. Jeeeej! We hebben hier zelfs een filmpje van en ja, ook weer selfies.

Jeffrey wilde daarna graag naar Hoa Lu (in de middeleeuwen de hoofdstad van Vietnam). Wij op de scooter er heen gegaan, althans dat dachten we. Jeffrey zn navigatie was niet zo goed en we hebben het uiteindelijk nooit gehaald. Wel zagen we veel koeien en geiten op de weg en zelfs levende varkens achter op een scooter. Ja ook dat kan hier in Vietnam.

Eind van de middag begon het goed te regenen en besloten we een drankje te doen in een Vietnamese Mac Donalds. Ze hadden er ook nog goede kippetjes en dus konden we na een uurtje met gevulde buikjes weer verder rijden. Jeffrey zette weer zn navigatie aan en nu reden we naar de homestay zo dacht hij. Niet dus we reden helemaal verkeerd. Besloten om toen een drankje en hapje te gaan avond eten. We wilden namelijk gezellig samen eten omdat we vandaag 6 maandjes samen zijn. De springrolls waren daar zo vies dat we besloten terug te gaan naar de homestay.

Bij de homestay speelden we een spelletje Uno met Kate en Matt. De Vlaamse kinderen die ook in de homestay verbleven. De kadomamma en pappa van Kate en Matt nodigden ons toen uit voor het eten en hebben we met elkaar gegeten. Vervolgens hebben we de avond gezellig met elkaar drankjes gedaan. Zitten kijken naar hotels voor het Vlaamse gezin in Ha Noi en nog wat ervaringen in Vietnam uitgewisseld.

Al met al een heerlijke dag. Mooie landschappen gezien, eindelijk een beetje een rustige omgeving. Hadden we na alle drukte wel nodig. Morgen keren we om 1 uur per trein weer terug naar Ha Noi.

Veel liefs van ons!

• 12 Augustus 2016 - 18:10

Jeanet Derksen:

Eerst gefeliciteerd met jullie 6 maanden samenzijn.een leuke dag hebben jullie weer gehad, en zeker bijzonder dat die scooters met varkens door de stad reden.De foto's die je stuurde daar raakte ik niet op uitgekeken.zo bizar en toch ook zielig.maar geen galappel in Vietnam eten.
    Slaap lekker straks en een fijne treinreis morgen.En Jeff het speciale biertje staat voor je klaar.
    Liefs mama,Jeanet

• 12 Augustus 2016 - 18:10

Jeanet Derksen:

Liefs mama,Jeanet

• 12 Augustus 2016 - 18:56

Gerard Derksen:

Beetje te laat met mijn reactie, maar de galappel van Jeanet moet zijn hamlap. Voor de volgende lezers dus, voor Esther te laat. Ik moet zeggen dat er nu niet zo veel te knutselen valt met de foto's. Het lijkt allemaal zo erg op elkaar, dat het wel een erg eenzijdige collage wordt. Had je meer foto's van de boottocht moeten sturen. Het was wel weer een afwisselende dag. Voor mij, en een beetje voor Jeffrey, viel het een beetje tegen. We gingen naar gevangenismuseum, heel interessant, en de bierbrouwerij Maallust, viel tegen. Wat konden ze vroeger streng straffen en elkaar martelen zeg. Je gelooft je ogen niet. Veenhuizen is een interessant dorp, maar ook met een heftige geschiedenis. Bij de bierbrouwerij kon je wel proeven, als je maar gewoon per biertje afrekende. Het bier dat daar te koop is, is best wel duur. Over de brouwerij geen uitleg. Dus maar een paar, o nee drie, biertjes gekocht. Kunnen we er toch nog samen van genieten Jeffrey!!! Hier gaat nu de zon schijnen (5 voor 7), dus kunnen we weer lachen. Groetjes, slaap lekker, veel plezier morgen. Pappa, meneer Gerard.

• 12 Augustus 2016 - 20:58

Sandra Van Oosten:

Wat een leuke, veelzijdige dag... En die varkens!! Heb de foto via je moeder gezien...echt zielig hoor! Goede reis morgen!!

• 12 Augustus 2016 - 22:41

Joke Van Doorn:

Fijn dat jullie weer zo,n fijne dag hebben gehad, en zo lekker rustig op het water, is toch ook wel eens relax.
    Ik ben blij dat wij geen foto,s hebben ontvangen van die varkens achterop scooters, toen ik het al las dacht ik al, wat erg zielig voor die dieren.
    Leuk dat jullie leuk contact hebben met die Vlaamse mensen, en de kids.
    Dat jullie morgen weer een veilige treinreis hebben en een mooie zonnige dag daar in het verrre Vietnam.